wtorek, 27 września 2011

Logopedia w przedszkolu

        "Słodkie " seplenienie i niedokładne wymawianie słów. Niewinne "zabka", "capka" czy "safa" nie jest nam obce. Dzieci w wieku przedszkolnym posługują się taką mową.

        I niby nie ma w tym nic złego, bo przecież to dziecko i dopiero się uczy, ale PAMIĘTAJ !!! że gdy Twoja pociecha przekracza progi szkoły powinna POPRAWNIE i WYRAŹNIE  mówić.
        Opieka logopedy w przedszkolu jest niezbędna i obowiązkowa i to nie tylko raz czy dwa razy w tygodniu, jak jest do tej pory, ale CODZIENNIE!!!. Chociaż patrząc na polski system edukacji to cud, że w ogóle jest logopeda w przedszkolu. 
        To samo dotyczy szkoły podstawowej, gdzie nie ma logopedy na miejscu i nie zajmie się on dzieckiem, w każdej chwili. Pozostaje tylko rodzicom dodatkowe wożenie dziecka do poradni raz w tygodniu, co nie wątpliwie jest uciążliwe. Niestety musi tak być, dopóki nie wyjdzie rozporządzenie o zatrudnieniu specjalistów w przedszkolu czy szkole, żeby byli oni codziennie do dyspozycji. 
        Pisząc ten post nie chcę twierdzić, że tylko logopeda może się zająć dzieckiem, które wymaga takiej pomocy, ale Wy SUPER RODZICE również możecie pracować ze Swoimi dziećmi.
Wystarczy pół godziny dziennie a poprawa będzie zauważalna natychmiast.
       Mogę tu polecić najprostszy sposób, czyli oglądanie programów edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci m. in. :http://www.youtube.com/watch?v=kYBE9hgVZKc lub dla bardziej wymagających zestawy ćwiczeń oddechowych,artykulacyjnych i ćwiczenia słuchowe. Takie ćwiczenia ku zdziwieniu są bardzo proste i przyjemne. Wystarczy znaleźć chwilkę by razem z dzieckiem np. na dywanie podczas układania klocków czy turlania piłki, poprosić dziecko by wykonało kilka ćwiczeń.


ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE:

  1. Wysuwanie języka - język szeroki i wąski. Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo - przy szeroko otwartych ustach.
  2. Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego.
  3. Język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie zębów. Oblizywanie warg ruchem okrężnym - usta szeroko otwarte.
  4. Mlaskanie czubkiem języka. Mlaskanie środkiem języka. Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  5. Szerokie otwieranie ust i zamykanie. Wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e). Ruchy wysuwania i rozchylania wykonywać naprzemiennie.
  6. Dolną wargą zasłonić dolne zęby; górną - górne zeby.
  7. Dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu; parskanie, cmokanie.

ĆWICZENIA ODDECHOWE:

  1. Puszczanie baniek mydlanych.
  2. Zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej lub chropowatej powierzchni.
  3. Dmuchanie na zawieszone na nitce kulki waty.
  4. Chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt talerza) - dmuchanie ciągłym strumieniem.
  5. Odtajanie zamarzniętej szyby - chuchanie (długie). Chuchanie na zamarznięte ręce.
  6. Wypuszczanie powietrza z balonika, piłki (długie sss).
  7. Ćwiczenia ruchowe dwufazowe: jedna faza wdech, druga faza wydech
  8. Zdmuchiwanie mlecza - długo, aż spadnie ostatnie nasionko.

ĆWICZENIA SŁUCHOWE:
  1. "Co słyszę"- dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i chwyta głosy dochodzące z sąsiedztwa i z ulicy. Ćwiczenie w wsłuchanie się w ciszę, żadnych dźwięków celowo nie wytwarzamy.
  2. Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków, najpierw z pomocą wzroku, potem tylko słuchowo (zamknąć oczy, odwrócić się). Uderzanie pałeczką w szkło, kamień, drewno itd.
  3. Toczenie piłki, kasztana, kamyka po podłodze. Jaki przedmiot wydał ten dźwięk?
  4. Rozpoznawanie różnych rzeczy w zamkniętym pudełku przez potrząsanie pudełkiem (groch, kamyki, gwoździe, cukier).
  5. Uderzanie klockami o siebie, łyżeczkami, garnuszkiem, klaskanie, darcie papieru, lanie wody, drapanie po szkle, wypuszczanie powietrza z piłki.
  6. Rozpoznawanie głosu, szmeru i źródła dźwięku, miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięku (dużo-mało), głośności (głośno-cicho).
  7. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika; stukanie do drzwi (do których?).





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz